شرکت آب و خاک شهراب گستر تخصصی ترین تولیدکننده مجموعه کامل زهکشی ( لوله های یو پی وی سی زهکشی ، اتصالات ، کالکتور ، هندهول ، منهول و کلیه متعلقات ) بوده و این لوله ها در سایزهای (۲۰۰-۱۶۰-۱۲۵-۱۰۰) میلی متر و بر اساس استاندارد DIN1187 و استاندارد ملی ایران به شماره ۷۶۶۹ تولید می گردد. توجه : در صورت نیاز مشتری شرکت آب و خاک شهراب گستر قابلیت تولید انواع لوله های زهکشی به صورت (نیمه مشبک)‌ را نیز دارا می باشد.

لوله زهکشی‌ مشبک پی‌وی سی نوعی لوله است که برای خارج کردن آب اضافه از خاک یا سطح زمین استفاده می‌شود. این لوله‌ها از جنس پی وی سی ساخته شده و بر روی بدنه آن‌ها سوراخ‌هایی وجود دارد که آب را جذب می‌کنند. این لوله‌ها در کشاورزی، ساختمان‌سازی، جاده‌سازی و زیرساخت‌های شهری کاربرد دارند

لوله یو پی وی سی زهکشی مشبک

انواع لوله های زهکشی و اتصالات

لوله های زهکش انواع مختلفی دارند، این تنوع میتواند بر پایه ابعاد و قطر دهانه لوله ها و اتصالات باشد، و یا بر اساس نوع ساختار کلی آن ها دسته بندی شده باشند.

این لوله‌ها با متریال‌های مختلفی تولید می‌شوند، اما رایج‌ترین آن‌ها لوله‌های یو پی وی سی UPVC هستند که مزایای بسیاری دارند. برخی از انواع لوله‌های زهکشی عبارتند از:

    • – لوله‌های سوراخدار: این لوله‌ها دارای سوراخ‌هایی روی بدنه آن‌ها هستند که آب را جذب می‌کنند. این لوله‌ها می‌توانند از جنس پی وی سی، پلی اتیلن و یا پلی پروپیلن باشند.
    • – لوله‌های الیاف دار: این لوله‌ها روی آن‌ها الیافی از جنس پلی‌پروپیلن یا پلی‌استر قرار داده شده است که نقش فیلتر را ایفا می‌کنند. این الیاف‌ها باعث می‌شوند که ذرات خاک و ماسه وارد لوله نشوند و فقط آب را عبور دهند
    • لوله کاروگیت شیاردار UPVC: علاوه بر کلیه مزیت های لوله تک جداره خرطومی مشبک (سوراخدار)  دارای مقاومت بسیار بالا در برابر بار خارجی بوده و در پروژه هایی که عمق کارگذاری بالا می رود و یا در راه سازی و در زیر زمین و زیر سازه های بسیار سنگین قرار میگیرد بهترین گزینه به عنوان لوله زهکشی می باشد .  به لحاظ طراحی دولایه که لایه خارجی به صورت کاروگیت و سطح داخلی مسطح می باشد و همچنین ماهیت مواد اولیه مورد استفاده در نسل جدید لوله کاروگیت ، این نوع از لوله ها از لوله های کاروگیت پلی اتیلن و سایر لوله های پلیمری مقاومتر بوده و آببندی بسیار مناسبی را در برابر بار خارجی از خود نشان می دهد.

 

لوله زهکشی

لوله زهکش به طور کلی به لوله هایی از جنس پلی اتیلن یا همان PVC است که بر روی آن شیار ها و سوراخ های ریزی وجود دارد.
وجود این سوراخ به دلیل کاربرد این لوله های زهکشی است، چراکه از این نوع لوله ها جهت جمع آوری آب اضافی باغات، زمین های کشاورزی و زمین های فوتبال و… استفاده می شود.
از آنجایی که متریال به کار رفته در تولید لوله های زهکش پلیمری و مقاوم در برابر اسید ها، گرما و اشعه خورشید می باشد، بنابراین گزینه مناسبی به جای استفاده از انواع فلزی و یا سیمانی این لوله ها می باشد.

مهمترین موارد کاربرد لوله های زهکش

در اراضی کشاورزی به منظور خارج ساختن آب اضافه حاصل از آبیاری یا بارندگی : در نتیجه استفاده از یک سیستم زهکش زیرزمینی ، توازن خوبی بین آب و اکسیژن خاک ایجاد می گردد. این امر باعث بهبود رشد گیاه و در نتیجه افزایش تولید محصول می شود.در اراضی که به دلایل مختلف خاک آنها شور یا قلیایی گردیده است: در اراضی پس از انجام آبشویی نیاز به خارج کردن آب حاوی املاح مضر برای خاک و گیاه می باشد که با لوله های زهکش مشبک انجام میشود. اطراف ساختمانها ، پل ها ، جاده ها و … : آب زیاد در یک زمان کوتاه می تواند حالت بسیار خطرناکی را در اطراف یک ساختمان و یا پل به وجود آورد که میتوان از لوله های مخصوص زهکش استاندارد آب اضافی را به طور موثر جمع آوری نمود . همچنین در جاده ها مهمترین عامل تخریب سطح جاده وجود آب اضافه حاصل از بارندگی یا آب زیر سطحی می باشد که عمدتا در زمستان باعث یخ زدگی سطح جاده می شود که این یخ زدن جدا از به وجود آوردن حوادث مختلف ، عامل مهمی در تخریب سطح جاده میباشد.
در زمین های ورزشی یا تفریحی
در این گونه زمین ها برای خارج کردن سریع آب باران یا آب آبیاری ، لوله زهکش بهترین روش می باشد.درنهایت با زهکش سریع از آسیب به این زمین ها جلوگیری شده و امکان استفاده بیشتر و بهتر از آنها فراهم می گردد

لوله یو پی وی سی زهکشی مشبک با پوشش الیاف مصنوعی pp450

لوله خرطومی زهکشی مشبک با پوشش مصنوعی

پوشش مصنوعی برای لوله های خرطومی مشبک مخصوص زهکشی در سال ۱۹۶۰ و از شمال کشور آلمان آغاز و تا به امروز به طور موثر در زهکش زیرزمینی مورد استفاده قرار گرفته است . در طول سالیان متمادی این گونه از لوله ها کاملا آزمایش شده و توانسته نقش بسیار پر رنگی را در زهکشی زیرزمینی ایفا کند.با تکنولوژی خاص و استفاده از ترکیب فیبرهای مختلف مصنوعی و همچنین ضخامت مناسب پوشش میتوان لوله های زهکشی مشبک را برای هرنوع خاک آماده و منطبق نمود. پوشش تولیدی آب و خاک شهراب گستر کاملا مطابق با استاندارد KOMO بوده و دارای عمر زیاد و همچنین بازدهی بسیار بالایی می باشد.

موارد ایمنی

یکی از نکات بسیار مهم و اساسی در نصب و استفاده از لوله های زهکشی ، بکارگیری این لوله ها در شرایط پایدار است.منظور از شرایط پایدار استفاده از پوشش گیاهی نسبی در اطراف این لوله ها و یا نصب لوله ها در نقاطی است که پس از ورود آب در نواحی اطراف آن، چربی و یا سایر مایعات موجود در آب مانند مشتقات نفتی به همراه آب توسط لوله ها جمع آوری نگردند.

مزایای پوشش مصنوعی PP

این الیاف‌ها باعث می‌شوند که ذرات خاک و ماسه وارد لوله نشوند و فقط آب را عبور دهند. پوشش مخصوص زهکشی پیچیده شده بر روی لوله توسط این تکنولوژی طبق تحقیقات انجام شده در اروپا و آمریکا بهترین و کارآمدترین روش می باشد که میتوان انواع مختلفی از پوشش ها که دارای نفوذپذیریهای مختلف نیز میباشند برای هر نوع شراط خاکی طراحی و تولید نمود. این گونه از پوشش ها دارای نفوذپذیری بسیار بالاتری نسبت به هرگونه پوشش بوده و میزان چمع آوری آب اضافه را بالا می برد.لوله های تولید شده تسط این نوع از پوشش ها سریعا قابل کارگزاری بوده و هیچگونه نیازی به بستر سازی ترانشه نمی باشد از این رو نیاز به شن و ماسه دانه بندی شده نداشته و هزینه های پروژه به نحو چشمگیری کاهش می بابد. همچنین این گونه از پوشش ها در برابر نفوذ ریشه گیاهان مقاوم می باشد که در نتیچه سوراخ های لوله زهکشی مسدود نمی شوند و یا بازدهی کاهش نمیابد.

 

لوله UPVC از نوع High Stiffness (مقاومت بالا)

مخصوص زهکشی با قابلیت کارگذاری در عمق های مختلف

لوله دوجداره PVCU شیار دار مخصوص زهکشی صنعتی،سدها،زیر پل ها،باند فرودگاه و …

لوله دوجداره PVC-U با شیار مخصوص زهکشی نسل جدید لوله های UPVC می باشد که بر اساس آخرین متدهای روز دنیا تولید می شود. این نوع از لوله ها در مقایسه با سایر لوله های پلیمری دارای مقاومت بار خارجی بسیار بالا بوده و طول عمر بهره برداری بالا, مقاومت در برابر مواد شیمیایی و املاح موجود در زه آب , جریان راحت زه آب به دلیل مسطح بودن داخل لوله و پایین آوردن هزینه تعمیر و نگهداری برخی از مزایای این نوع از لوله دوجداره PVC-U مخصوص زهکش می باشد . این نوع لوله به دلیل مقاومت بار خارجی بالا محدودیتی در عمق کارگذاری ندارد.

عمده ترین کاربرد لوله دوجداره PVCU مخصوص زهکشی

۱- افزایش پایداری زمین , فونداسیون انواع سازه ها و راه سازی
۲- پایین آوردن سطح آب در جاهایی که نیاز می باشد
۳- کاهش فشار آب زیرزمینی
۴- مقاوم سازی خاک و بستر در راه سازی و ساختمانها
۵- جمع آوری آب اضافی از باند فرودگاه, باغ ها, زمین های کشاورزی
۶- کنار ریل راه آهن و جمع آوری آب حاصل از زهکشی مترو

 

لوله های زهکشی موجدار (High Stiffness) با حداقل مقاومت بار خارجی ۷۰Kn/m² با قابلیت کارگذاری در عمق های مختلف
IMG_9594
IMG_9595

ضرورت ، وظایف ، واهداف زهکشی در طراحی راه ها

بدون شک ایمنی آمد و رشد ( ترافیک) ارتباط نزدیکی با زهکشی جاده ها دارد. دفع سریع سیلاب از سطح جاده ها از شدت شرایطی که با بروز صدمات و خطرات آبی همراه است خواهد کاست.یکی از وجوه بسیار مهم طراحی راهها، تامین امکانات حفاظتی آن ها در مقابل آب های سطحی و زیر زمینی است آب روی بستر می تواند سبب کند شدت جریان ترافیک ، کاهش دید به دلیل پاشیده شدن آب ولجن ومهمتر از همه عامل تصادفات فراوانی باشد که در نتیجه وقوع پدیده « آب پروازی» حاصل می شود. اگر آب امکان ورود به سازه جاده را پیدا کند زیر سازی و روسازی تضعیف شده و آسیب پذیری جاده افزایش می یابد.
تعریف و تبیین معیارهای مشخص برای زهکشی راه ها از اصلی ترین الزامات طراحی و دفع جریان های سطحی از بسترهای ترافیکی ممکن است. واقعیت این است که شکل گیری یک ورقه ( فیلم) آب بر روی بستر ترافیکی و عدم زهکشی و دفع آن با سرعت کافی تحت شرایط خاص ، می تواند برای وسائط نقلیه در حرکت بسیار خطرناک باشد. به این پدیده که آب پروازی گفته می شود با خسارت جانی و مالی فراوانی همراه بوده است. بافت و مشخصات فیزیکی سطح بستر ترافیکی و شرایط فیزیکی لاستیک وسائط نقلیه از حیایی ترین عوامل موثر در شکل گیری این پدیده است واژگون شدن تعداد کثیری از وسائط نقلیه در سطح ملی و بین المللی در نتیجه آب پروازی و خسارت جانی و مالی فراوان حاصله نشان از اهمیت زهکشی راه ها و ضرورت کنترل خسارات و خطرات آن دارد .
هدف سیستم زهکشی سطحی، حذف رواناب سطحی از جاده به منظور حرکت روان، ایمن و موثر ترافیک است. علاوه بر آن، سازه های زهکشی عرضی شامل کالورت ها،پل ها،و… باید در مجموعه سیستم زهکشی به گونه ای طراحی شوند که مانع سیل زدگی و وارد شدن خسارت به جاده ها و زمین ها و مستغلات بالا دست گردد.
در طراحی یک سیستم زهکشی مطلوب راه باید موارد زیر مورد بررسی قرار گیرد.
– ایمنی وسائط نقلیه و موتوری
– راحتی تردد وسائط نقلیه و عابرین
– زیبائی ظاهری و حفظ مناظر
– سیل گیری مسیر حرکت و مستغلات اطراف
– نفوذ احتمالی آب به زیر اساس
– کنترل فرسایش،آلودگی، و دیگر ملزومات زیست محیطی
– مسائل اقتصادی در اجرا و نگهداری

 

به عنوان مثال می توان به زهکشی باند فرودگاهها اشاره کرد . زهکشی باند فرودگاه یکی از مهم‌ترین عملیات در حوزه هوانوردی است که به منظور افزایش ایمنی پروازها و جلوگیری از وقوع حوادث هوایی در فرودگاه‌ها انجام می‌شود. زهکشی باند فرودگاه باعث افزایش طول عمر باند و ایمنی پروازها در فرودگاه‌ها می‌شود.

IMG_9846