لوله محافظ کابل برق و تلفن

لوله دوجداره کاروگیت UPVC یک گزینه بسیار مناسب برای استفاده به عنوان کانال کابل برق می باشد. این نوع از لوله با داشتن دوجداره و همچنین کاروگیت بودن یک محافظ مناسب به لحاظ داشتن مقاومت بار خارجی بسیار بالا می باشد

لوله دوجداره کاروگیت UPVC به لحاظ داشتن خواص فیزیکی خاص از جمله مقاومت بیشتر تحت بار خارجی , محافظت از کابل در طولانی مدت , قابلیت کارگذاری در هر عمقی به لحاظ دوجداره بودن و مقاومت بالا, نصب سریع و آسان بدون نیاز به هرگونه جوش و یا چسب, مقاومت بسیار بالا در برابر عوامل شیمیایی و خورگی و عمر بالا , حرکت روان کابل درون لوله به لحاظ داشتن جداره داخلی کاملا مسطح گزینه بسیار مناسبی برای استفاده به عنوان کانال برای کابل می باشد.

 

 

خواص مکانیکی و ویژگی های لوله های کاروگیت پی وی سی:

 

  • مقاومت خوردگی : PVC هادی الکتریسیته نیست و در برابر واکنش های الکترو شیمیایی بوجود آمده با اسیدها ،بازها و نمک ها که باعث زنگ زدگی فلزات می شوند ، مقاوم است . این خاصیت هم در سطح داخلی و هم در سطح خارجی لوله صادق است . بنابراین لوله های پی وی سی ، از این جهت هیچ نیازی به پوشش محافط ندارند.
  • نسبت استحکام به وزن : یکی از ویژ گیهای اعجاب آور P.V.C که باعث بیشتر شدن ایمنی آن می شود ، سبکی آن به نسبت استحکام بالای آن است .لوله ها به اسانی با دست قابل جابجایی هستند و به کارگران کمتری برای جابجایی نیاز دارند . پس برای انتقال و نصب هزینه کمتری را ایجاد می کنند . یک شخص به راحتی میتواند ۲ لوله PVC، ۶ متری را با قطر خارجی ۱۱۰ mm جابجا کند در حالی که همین شخص فقط قادر به جابجایی ۵/۱ متر از لوله آهنی با قطر mm 110 است .

  • انعطاف پذیری : مقاومت به شکست ( fracture ) لوله های پی وی سی یک مزیت کارآیی بسیار مهم است . لوله های upvc قابلیت تسلیم زیر بار بدون شکست را دارند .مدول الاستیسیته یک مزیت عمده برای لوله های مدفون در خاک است . بخصوص هنگامی که لرزش و یا جابجایی خاک پیش بینی می شود . در کاربردهای تحت فشار ،مدول الاستیسیته پی وی سی ، باعث کاهش مقدار موج فشار ( کوبش آب ) می شود
  • استحکام کشی دراز مدت: فرمولاسیون لوله های pvc به نحوی است که استحکام کششی دراز مدتی را داشته باشند . اساس طراحی هیدرواستاتیک دراز مدت برای لوله pvc دو برابر و یا حتی بیشتر از لوله های دیگر است .

  • اتصالات آب بند : یک مزیت عمده برای تقریباً تمامی کاربردهای لوله ، کیپ بودن اتصالات است . لوله های کاروگیت پی وی سی با اتصال واشری با هل دادن در یکدیگر ، کاملاً کیپ می شوند .لوله های UPVC واشری کارآیی بسیار بالاتری نسبت به لوله های معمولی چسبی دارند . به راحتی و سادگی در یکدیگر سوار می شوند و میتوان آن ها را بلافاصله پس از سوار کردن، تست کرد و در سرویس جایگذاری کرد . از بهترین روشهای نصب واشرهای آببند، استفاده از واشرهای دولبه EPDM است که به راحتی آب بند شده و احتمال نشتی را در دراز مدت بسیار کاهش میدهد. 
    در حال حاضر، در ایران، آب و خاک شهراب گستر تنها شرکت تولیدی لوله کاروگیت پی وی سی برپایه واشرهای از جنس EPDM می باشد
  • استحکام ضربه :تحت شرایط نرمال لوله های PVC مقاومت نسبتاً بالایی نسبت به آسیب های ضربه ای درمقایسه با لوله های بتنی،خاک رس و بسیاری از دیگر مواد مرسوم دارد . حتی لوله های PVC چقرمه کاهش استحکام ضربه در دماهای بسیار پائین نشان می هد . اما باز هم استحکام ضربه به مقدار کافی زیاد هست و معمولاً از لوله های جایگزین PVC ، استحکام ضربه بالاتری دارد .

  • عایق گرمایی: PVC پائین ترین رسانایی گرمایی را در میان لوله های معمول دارد . این خصوصیت باعث میشود یک لوله بسیار مطلوب برای کاربردهای گوناگون عایق گرمایی باشد .
  • مقاومت شعله : لوله های PVC به سختی شعله ور می شوند و در غیاب منبع اشتعال خارجی ، شعله را ادامه نمی دهند .دمای اشتعال خود بخودی آن ها C 455 است . گاهی اوقات PVC را به عنوان ماده خود خاموش کننده نیز می شناسند زیرا محصولات احتراق به سرعت با اکسیژن واکنش نشان می دهد ، بنا براین شعله را خاموش می کند .
  • قیمت مناسب : لوله های PVC به لحاظ قیمت قابل رقابت با دیگر لوله ها هستند ، خصوصاً هنگامی که هزینه نصب و تعمیرات طی مدت سرویس دهی در خطوط لوله مورد نظر قرار گرفته شود .